Chcesz zatrudnić najlepszych? Jak przygotować ofertę dla kandydata, aby była ona nie do odrzucenia?

Skuteczne zatrudnianie pracowników staje się coraz bardziej wymagające. W obecnej sytuacji na rynku pracy, szczególnie gdy chodzi o specjalistów z bardzo wąskich dziedzin, to rekruterzy muszą starannie przygotowywać się do tworzenia ofert pracy na konkretne stanowiska. Chcesz wiedzieć, w jaki sposób przygotować ofertę, aby skusiła potencjalnych pracowników, których chcesz pozyskać? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.

Zatrudnianie pracowników – wiedza to klucz do sukcesu

Nawet wieloletnie doświadczenie nie gwarantuje, że proces rekrutacji i zatrudnianie nowych pracowników nie będzie żadną gwarancją tego, że każda kolejna rekrutacja zakończy się planowanym sukcesem. Drobne potknięcie może przesądzić o tym, że stworzona przez Ciebie oferta zatrudnienia nie znajdzie żadnego uznania w oczach kandydatów. Zanim przymierzysz się do tworzenia oferty, zadbaj o to, aby zdobyć maksimum informacji dotyczących stanowiska, na które będziesz prowadzić rekrutację. Wiedza, jaką pozyskasz, pozwoli Ci realnie spojrzeć na wymagania stawiane przez rynek pracy. Dzięki zdobytym informacjom będziesz mógł w lepszy i wydajniejszy sposób przygotować się do procesu rekrutacyjnego. Zyskasz przewagę nad kandydatem, jeszcze zanim ten się do Ciebie zgłosi. Będziesz bowiem wiedzieć, jakie może mieć oczekiwania. 

Postaraj się doprecyzować z CEO/COO takie kwestie jak wysokość wynagrodzenia czy pozapłacowe benefity. Uzgodnij szczegółowe warunki zatrudnienia – dzięki temu będziesz wiedzieć, w jakim obszarze negocjacyjnym możesz się poruszać. Jeżeli faktycznie rekrutacja ma dotyczyć stanowiska, na które trudno jest znaleźć wykwalifikowanego pracownika, to od razu przygotuj się na długotrwałe negocjacje. Potencjalny pracownik, który doskonale zna swoją wartość, nie skusi się na pierwszą lepszą ofertę pracy. Jedynie gdy dostanie propozycję nie do odrzucenia, to istnieje szansa, że się nią poważnie zainteresuje.

W jaki sposób można zoptymalizować proces rekrutacyjny?

Chcesz dojść do perfekcji w przeprowadzaniu rekrutacji? Zależy Ci na tym, aby nieustannie rozwijać umiejętności zawodowe pozwalające na rekrutację najlepszych pracowników? Poznaj kilka naszych porad, dzięki którym, proces pozyskiwania nowych członków zespołu stanie się jeszcze wydajniejszy!

Zanim wyślesz ofertę pracy, zadzwoń do kandydata

Przygotowywanie ostatecznej oferty pracy skrojonej pod konkretnego kandydata zawsze zajmuje sporo czasu. Jeżeli chcesz nieco zoptymalizować ten etap, to przed tworzeniem listów wykonaj jeden krótki telefon. Uprzejma rozmowa telefoniczna pozwoli Ci nie tylko jeszcze bardziej zacieśnić relacje z kandydatem, ale uzyskasz dzięki niej także informację zwrotną, czy jest on wciąż zainteresowany podjęciem zatrudnienia w firmie, dla której prowadzisz rekrutację.

oferta pracy

Możesz skorzystać z szablonów ofert pracy

Stworzenie takiego szablonu nie tylko przyspieszy proces rekrutacyjny (nie będziesz musiał za każdym razem tworzyć nowego e-maila/ dokumentu w MS Word czy Google Docs ), lecz pozwoli także uniknąć błędów wynikających z rutyny. Tworząc wiadomość z ofertą pracy, zadbaj o to, aby znalazły się w niej wszelkie informacje dotyczące warunków zatrudnienia, które zostały ustalone na wcześniejszych etapach rekrutacji.

Użyj atrakcyjnego tematu wiadomości

W natłoku przychodzących wiadomości Twój e-mail może zostać niezauważony przez potencjalnego pracownika. Masz tylko jedną szansę na to, aby skutecznie wyróżnić się z tłumu – tą szansą jest chwytliwy temat wiadomości. Zakomunikuj wprost, że w treści wiadomości zawarta jest oferta pracy.

Zamieść w wiadomości wszystkie dokumenty, które mogą okazać się pomocne

Wysyłając do kandydata list z ofertą, możesz w załączniku dołączyć dokumenty, które mogą w istotny sposób wpłynąć na podjęcie decyzji o przyjęciu bądź odrzuceniu oferty zatrudnienia. Zanim zarzucisz potencjalnego pracownika stosem biurowej dokumentacji, przeprowadź staranną selekcję – zdecyduj się tylko na te, które faktycznie są istotne z punktu widzenia procesu rekrutacyjnego.

Przygotuj się na możliwość otrzymania kontroferty przez pracownika

Nawet gdy wydaje Ci się, że już prawie udało się pozyskać cennego pracownika, cały proces może zakończyć się fiaskiem. Dopóki umowa nie zostanie podpisana przez obydwie strony, kandydat może się rozmyślić. Co go może skłonić do zmiany decyzji? Dużym zagrożeniem będzie atrakcyjna kontroferta otrzymana od dotychczasowego pracodawcy. Możesz skorzystać z kilku porad – dowiesz się z nich, w jaki sposób przygotować się na taką ewentualność:

  • utrzymuj stały kontakt z potencjalnym pracownikiem na wszystkich poziomach rekrutacji,
  • dokładnie zbadaj motywację kandydata do zmiany miejsca zatrudnienia,
  • zatroszcz się o budowę bliskiej relacji,
  • wzmacniaj w kandydacie przekonanie o słuszności podjętej decyzji,
  • przećwiczcie scenariusz rozmowy z obecnym szefem na wypadek otrzymania kontroferty – wówczas taka sytuacja nie zaskoczy Twojego kandydata i będzie miał wypracowane wzorce, które podpowiedzą mu, w jaki sposób powinien zareagować.

 Przeprowadzanie procesu rekrutacyjnego za każdym razem jest nowym wyzwaniem. Istotne jest, aby zatrudnianie pracowników nie było koszmarem tylko uporządkowanym procesem.. Posiadając szczegółową wiedzę dotyczącą konkretnego stanowiska pracy, można skierować negocjacje na pożądane tory. Ważne jest jednak, aby przy składaniu ostatecznej oferty, trzymać się pierwotnych ustaleń z poprzednich procesów rekrutacyjnych.

Fast Forward Solutions specjalizuje się w usługach rekrutacyjnych  IT, E-Commerce, sprzedaży i marketingu B2B. Nasza rygorystyczna i sprawdzona metodologia łączy profilowanie ról, executive search i ocenę kandydatów, uzupełnione usługami doradczymi. Zapewniamy gwarantowane wyniki, i szybkie dotarcie do najlepszych dostępnych na rynku talentów, dzięki czemu każda współpracująca z nami organizacja będzie w stanie zwiększyć sprzedaż, obniżyć koszty operacyjne oraz poprawić efektywność zasobów ludzkich, wycenę firmy oraz zaufanie inwestorów.

Tomasz Bożyczko jest doświadczonym liderem sprzedaży, prezesem i założycielem FFS